Svar: 7 måneder - mælk og mad
15. maj 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis I kan skære ned til 4 flasker i døgnet. Og jeg vil anbefale, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flaskerne formiddag og eftermiddag nu skal trappes ud, og i stedet skal hun her tilbydes mellemmåltider.
Når de fire flasker ligger fordelt som nævnt, så giver de plads i maven til mere rigtig mad, og samtidig sikrer de stadig en stor del af din datters væskebehov, så hendes behov for væske dækkes over hele døgnet. Det er ikke meningen, at du skal begynde at give hende mme af kop. Det er meningen, at hendes behov for mælk gradvist trappes ned, og i stedet skal hun så tilbydes vand af kop til maden. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand.
Der er ikke nogen præcis mængde vand, hun skal indtage. Hun bør tilbydes vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker imellem måltiderne, hvis hun virker tørstig. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt blive dygtigere til at drikke af en kop og vil derfor hen af vejen kunne drikke mere. Hun skal have lov til at drikke den mængde vand, som hun viser behov for, sammen med sin mad.
Når du fjerner to af flaskerne, så burde hun naturligt begynde at føle lidt mere sult og behov for mere rigtig mad. Det betyder dog ikke, at hun behøver spise meget store portioner, i stedet vil det ofte være bedre med få og lidt mindre måltider. Hvor meget børn spiser er meget forskelligt. Nogle børn spiser en lille dl. grød eller mos, andre børn kan fint spise 1.5-2 dl. uden problemer. Du skal forsøge at finde balancen, så hun spiser grød og mos og også stadig drikker sine flasker. Det vil sige, at det er bedre at give hende 1 dl. grød eller mos til frokost, og hun så efterfølgende tager imod sin flaske, før hun puttes til middagslur - end at du giver hende 2 dl. grød eller mos, og hun så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok.
Det vil også være rigtig godt, hvis du nu begynder at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Hun må gerne få mad i hånden sammen med skemaden, så hun stimuleres mundmotorisk og får fornemmelse for mad med lidt mere bid og tyggemodstand.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og nu uden at få flaske først. Formiddagsmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte blomkål- eller broccolibuketter i hånden eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap - og igen uden at få flaske først, fordi mellemmåltidet erstatter flasken
Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris - der skal være moset mad og også mad i hånden, som hun selv kan gumle på og øve sig mundmotorisk på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Hvis I synes, det er for hurtigt at gå fra 6 til 4 flasker, så kan I godt fjerne formiddagsflasken først og bibeholde flasken om eftermiddagen nogle dage, men stille og roligt vil det være rigtig godt også at fjerne denne og om eftermiddagen erstatte med en portion grød.. så hun får 2 x grød og 2 x grøntsagsmos dagligt og derudover frugt som mellemmåltid og supplement :)
Flasken tidlig morgen kan ligge alt mellem kl 04 og 06, det er godt, hvis den ikke ligger senere end kl 06, fordi den så naturligt vil kunne påvirke hendes indtag af morgengrød. Derfor kan det være bedre, at den ligger lidt tidligere og ikke for sent :) I bør derfor heller ikke starte dagen med flaske, det er bedre, at hun vænnes til at starte dagen med morgengrød.
Den første flaske der forsvinder vil ofte være flasken midt nat - mange børn får flaske f.eks kl 19.30, 23.30, 03 og 06 og det er således flasken kl 03, der trappes ud først. Det sker ofte i 6 måneders alderen. I 7 måneders alderen fjernes så formiddags og eftermiddagflasken og når hun bliver 8-9 måneder, vil det være fint at fjerne en flaske mere, så hun i den alder får 3 flasker i døgnet. Det vil her ofte være flasken tidlig morgen, som forsvinder, så de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil igen naturligt give lidt større appetit til morgenmaden.
Det kan nogle gange være en god idé at starte med lidt mad i hånden, og så følge efter med lidt skemad. Det at få lidt at gumle på selv, hjælper hende til at finde ud af, at det er spisetid, og det giver hende lyst til at spise mere, når du så kommer med grød eller mos.
Det er også vigtigt, at du gør maden interessant, giver hende mad, som smager af noget og som stimulerer hendes sanser - og meget gerne mad, som tager udgangspunkt i mad, som I andre også spiser. Det skal være hyggeligt at spise og I må meget gerne spise sammen og det vil være rigtig godt, hvis du hjælper hende med at holde fokus omkring maden mere end på "leg og blinkende lys". Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, er det okay, netop fordi der går kort tid imellem måltiderne, så der går ikke lang tid, før hun tilbydes mad igen, og så glider der forhåbentlig lidt mere ned der...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske